爆縮、逆転の器のためのドローイング
The Drawing for the Vessel of Implosion and Reversal
420×300mm 2024年
420×300mm 2024
トレーシングペーパーにボールペンでドローイング
Drawn by Ballpoint pen on Tracing paper
ドニゴール 彫刻(底から見上げる)とドローイング(2001年の断面)2024年
Sculpture(Look Up From The Bottom) and Drawing (Cross Section Drawing 2001) for Donegal 2024
MDF板を積層、 トレーシングペーパーにボールペンでドローイング
Laminated MDF boards, Drawn by Ballpoint pen on Tracing paper
中之条路線図
(JR路線図全駅名と路線名を英訳した路線図、全国版制作のために北西は富山、南西は愛知県豊橋、東は新潟、福島まで拡張)2024年
JR Railway Map 2024
(All station names and railway names were translated in English. Preparation for making all JAPAN version.
Expanding to West direction, for Toyama and Aichi. Also expanding to East direction for Niigata and Fukushima.)
紙に印刷
Printed on paper
1030×728mm
消失点–鏡像–爆縮4 下降-階段
The Vanishing Point - Reflecting Image - Implosion 4 Descent - Stairs
2023年 galley・studio・cafe newroll 「伏流水 桑山彰彦・坂本太郎 彫刻展」 / 群馬県吾妻郡東吾妻町
2023 galley・studio・cafe newroll 'Underground Water Akihiko Kuwayama・Taro Sakamoto Sculpture show' / Higashiagatsuma town Gunma
MDFに塗装、木材、電球 900×450×640mm
Painted on MDF board, timber, light bulb
底から見上げる水平に見下ろす
Look Up From The Bottom and Look Down Horizontal
2023年 上之町商店街旧小池薬局 群馬県吾妻郡中之条町/ 中之条ビエンナーレ2023
2021 Kaminocho shopping street Former Koike pharmacy / Nakanojo - Biennale 2023
発泡スチロール、LED電球、ステンレス板鏡面仕上げ 他
styrofoam, LED light bulb, mirror polished stainless steel plate, etc
1.飛行機の窓から見下ろした砂漠を縦断する真夜中の国境線。煌々と照らされ、始まりも終わりも見えないその巨大さとそこまでの距離感を想像したら全身が粟立った。
空間恐怖。
(吊るされた電球がステンレス板を合わせ鏡に映し出されて水平に延々と続く作品)
2.海の底から海面を見上げるように地底から地面を見上げる。
(天井に山と谷の形状が逆転した中之条の地形模型を吊るして観客が見上げる作品)
写真撮影 人見将、桑山彰彦
消失点–鏡像–爆縮3 反様–溝
The Vanishing Point - Reflecting Image - Implosion 3
Inversion - Trench
特殊照明作家 市川平氏とのコラボレーション
2021年 旧五反田学校 講堂 / 中之条ビエンナーレ2021
2021 Former Gotanda School Hall / Nakanojo - Biennale 2021
展示会場である旧五反田學校、その玄関でもある講堂の天地内外逆転させた構造を作る。
そしてそれに並行するように特殊照明が照し移動し影を演出する。
観客の視線と佇まいは、その並行移動に対して並行な遠近法。
そして直交してのち、内側が外部を包む体験へと変容する。
明治の建築の中で起るSF的体験。
英訳路線図群 見慣れた路線図の駅名を英訳してしまい、音として認識されていた駅名が意味を前面に押し出してしまうために見るとかえって迷子になってしまう路線図たち。
東武東上線(部分) Eastern Armory Railway Map (Detail)
東急電鉄(部分) Eastern Express Railway Map (Detail)
京王線(部分) Capital King Railway Map (Detail)
JR九州(部分) JR 9 States Route Map (Detail)
紙にインクジェット サイズ可変
Ink jet printing
消失点-鏡像-爆縮 2
木、MDF、ジェッソ、LED電球
2019年 中之条伊勢町 かねんて倉庫/中之条ビエンナーレ
Vanishing Point -Reflected Image- Implosion 2
timber, MDF, gesso, LED light
2017 Nakanojo Isemachi Kanente Warehouse / NAKANOJO Biennale 2017
建物の重心に点を打つ 消失点
建物を反転させた像を消失点に向かい合うように作る 鏡像
反転した像、世界はミニチュア化する 爆縮
像の内側の仮想の外部世界と実際の建物の外側の空間に挟まれた私達の立っている隙間が
狭くなっていく
Make a point on a center of balance of the building. - Vanishing point
Then, Build a scupture of the building in reversed both feces, outside and inside, on this vanishing point - Reflected Image
The reversed image and world become downsized, - Implosion
The gap where we are standing between virtual outside in the sculpture and real outsede of the building goes narrower.
鏡面と消失点
木、MDF、ジェッソ、LED電球
2017年 旧名久田教場/中之条ビエンナーレ
The Vanishing point-Reflecting image
timber, MDF, gesso, LED light
2017 former Nakuta school / NAKANOJO Biennale 2017
描写による再現性の獲得への欲求は絵を描き物を作る 最初の出発点のうちの一つだ。 そのことをもう一度意識するための空間が今度のプロ
ジェクト。 部屋の窓には光を遮るように衝立状の彫刻を、部屋の 中心には直方体の彫刻を... 薄暗くなって、ものが見え辛くなった部屋の真ん中が 消失点。 消失点を重心に持つ直方体は仮想の鏡面によって部屋 の内側を外側に外側を内側に映し出す。鏡像化した空 間を凝視しようとする視線を爆縮させるための彫刻...。
Ambitions to visualize an object by drawing is the starting point for the painting. This is a project to rediscover that inner space. Lights are intercepted by sculptures installed on windows and a rectangular sculpture is installed centrally. The vanishing point is the center of the room where the lights dim. The central sculpture is mirrored and reflects the inside, outside and back in again. This is a sculpture to make an imploded view over mirrored space.
消失点−鏡像−爆縮
木、ジェッソ、リキテックス、エナメル塗料、LED電球
900h×1200w×900d(mm)
2017年 北参道オルタナティブ/東京
Vanishing point-Reflected image-Implosion
timber, gesso, Liquitex paint, enamel paint, LED light
900h×1200w×900d(mm)
2017 Kitasanndou Altanative/ Tokyo
Window's Grids
鉄、LEDモデュール
1060h×1650w×285d(mm)
2016年 北参道オルタナティブ/東京. (撮影 柳場 大)
Window's Grids
iron, LED lights modules
1060h×1650w×285d(mm)
2016 Kitasanndou Altanative/ Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
Horizontal practice (照明は市川平氏「ポルターガイスト号」ライトボックスはヒグラシユウイチ氏「Salt Arms」シリーズ)
鉄
1200h×1900w×2200d(mm)
2016年 北参道オルタナティブ/東京 (撮影 柳場 大)
Horizontal practice (with Taira ICHIKAWA's "POLTERGEIST" and Yuuichi HIGURASHI's "Salt Arms")
iron
1200h×1900w×2200d(mm)
2016 Kitasanndou Altanative/ Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
刻印器
鉄
500h×500w×350d(mm)
2015年 ギャラリー494/東京
The Engraver
iron,
500h×500w×350d(mm)
2015 gallery 494/ Tokyo
触手または蛇の上昇下降
(Spaghetti Junctions のための彫刻)
鉄
3000h×1200w×4000d(mm)
2007年 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
2015年 都立善福寺公園/東京
Tentacles or rises and falls of snakes
(Sculpture for Spaghetti Junctions)
iron
3000h×1200w×4000d(mm)
2007 Toki Art Space,/Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
2015 Zenpukuji park/ Tokyo
組紐状の
(Spaghetti Junctions のための彫刻)
鉄
1000h×3350w×130d(mm)
2007年 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
Braided
(Sculpture for Spaghetti Junctions)
iron
1000h×3350w×130d(mm)
2007 Toki Art Space, / Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
JR Map 2006 (部分)
紙にインクジェット
592h×840w(mm)
2006年
JR Map 2006 (detail)
ink jet printing
592h×840w(mm)
2006
Metro Map 2006 (部分)
紙にインクジェット
592h×840w(mm)
2006年
Metro Map 2006 (detail)
ink jet printing
592h×840w(mm)
2006
京都
紙にインクジェット
1000h×2000w(mm)
2006年
Map of Kyoto
ink jet printing
1000h×2000w(mm)
2006
東京都心地図 (部分)
紙にインクジェット
750h×1800w(mm)
2006年
Map of central Tokyo
ink jet printing
750h×1800w(mm)
2006
Spaghetti Junctions drawing
紙にペン
515h×365w(mm)
2004年
Sculpture for Spaghetti Junctions drawing
draw by pen on paper
515h×365w(mm)
2004
閉鎖したひとつの器官または絡まり合い
Spaghetti Junctions drawingのための彫刻
鉄
1600h×600w×12000d(mm)
2004年 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
Sculpture for Spaghetti Junctions drawing
iron
1600h×600w×12000d(mm)
2004 Toki Art Space/ Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
Spaghetti Junctions drawingのための彫刻
鉄
300h×1400w×400d(mm)
2004年
Sculpture for Spaghetti Junctions drawing
iron
300h×1400w×400d(mm)
2004
Spaghetti Junctions drawing
トレーシングペーパーにペン
297h×429w(mm)
2002年
Spaghetti Junctions drawing
drawing by pen on tracing paper
297h×429w(mm)
2002
渦巻 3 (部分)
鏡面仕上げのステンレス板に針で描画
600h×300w(mm)
2002年 個人蔵 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
Spirals 3 (detail)
scratching on mirror polished stainless steel sheet
600h×300w(mm)
2002 private collection Toki Art Space/ Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
無題
鉄
1500h×100w×100d(mm)
2000年 個人蔵 (撮影 柳場 大)
Untitled
iron
1500h×100w×100d(mm) (photo by Masaru Yanagiba)
2000 private collection
うねり
鉄
2300h×250w×11500d(mm)
2000年 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
Undulation
iron
2300h×250w×11500d(mm)
2000 Toki Art Space /Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
鍋
鉄、白大理石、ビー玉
1500h×250w×200d(mm)
2000年 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
The Pot
iron, white marble, glass marble
1500h×250w×200d(mm)
2000 Toki Art Space /Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
天使 ベルニーニ「巻紙を手にする天使象」より
アクリル板に描画、鉄
200h×270w×390d(mm)
2000年 個人蔵 (撮影 柳場 大)
The Angel study from Bernini
painting on plexiglass, iron
200h×270w×390d(mm)
2000 private collection (photo by Masaru Yanagiba)
法悦 ベルニーニ「聖テレサの法悦」より
アクリル板に描画、鉄
200h×270w×390d(mm)
2000年 個人蔵 (撮影 柳場 大)
The Ecstasy study from Bernini
painting on plexiglass, iron
200h×270w×390d(mm)
2000 private collection (photo by Masaru Yanagiba)
奴隷1 ミケランジェロ「奴隷」より
アクリル板に描画、蝶番
475h×200w(mm)
1999年 個人蔵 (撮影 柳場 大)
Slave 1 study from Michelangelo
painting on plexiglass, hinge
475h×200w(mm)
1999 private collection (photo by Masaru Yanagiba)
奴隷2 ミケランジェロ「奴隷」より
アクリル板に描画、蝶番
475h×200w(mm)
1999年 個人蔵 (撮影 柳場 大)
Slave 2 study from Michelangelo
painting on plexiglass, hinge
475h×200w(mm)
1999 private collection (photo by Masaru Yanagiba)
奴隷3 ミケランジェロ「奴隷」より
アクリル板に描画、蝶番
475h×200w(mm)
1999年 個人蔵 (撮影 柳場 大)
Slave 3 study from Michelangelo
painting on plexiglass, hinge
475h×200w(mm)
1999 private collection (photo by Masaru Yanagiba)
奴隷4 ミケランジェロ「奴隷」より
アクリル板に描画、蝶番
475h×200w(mm)
1999年 個人蔵 (撮影 柳場 大)
Slave 4 study from Michelangelo
painting on plexiglass, hinge
475h×200w(mm)
1999 private collection (photo by Masaru Yanagiba)
無題
鉄、アクリル板、他
1400h×1000w×4500d(mm)
1999年 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
Untietled
iron, plexiglass, etc
1400h×1000w×4500d(mm)
1999 Toki Art Space /Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
無題
鉄、他
2000h×500w×3400d(mm)
1999年 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
Untietled
iron, , etc
2000h×500w×3400d(mm)
1999 Toki Art Space /Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
庇
木、鉄、アクリル板、他
1550h×1800w×780d(mm)
1999年 (撮影 柳場 大)
Roof
timber, iron, plexiglass, etc
1550h×1800w×780d(mm)
1999 (photo by Masaru Yanagiba)
名付けられることの無い... 夢見て捕えられた
鉄、塩、水、オイル、ガラス
305h×450w×300d(mm)
1998年 トキアートスペース/東京 (撮影 柳場 大)
Anonymous- Dreamed and was captured
iron, salt, water, oil, glass
305h×450w×300d(mm)
1998 Toki Art Space /Tokyo (photo by Masaru Yanagiba)
距離計 復讐のための
木、鉄、塩、水、オイル、ビニールチューブ、インク
1100h×900w×7000d(mm)
1997年 秋山画廊/東京 (撮影 松本隆)
Scale for distance for vengeance
timber, iron, salt, water, oil, vinyl tubes, ink
1100h×900w×7000d(mm)
1997 Gallery Akiyama /Tokyo (photo by Takashi Matsumoto)
切断器、圧搾器
1996年 Gallery 21*葉 ANNEX/東京 (撮影 松本隆)
The Amputator, The Squasher
1996 Gallery 21+Yo ANNEX /Tokyo (photo by Takashi Matsumoto)
圧搾器
鉄、塩、水
1900h×600w×2300d(mm)
1996年 (撮影 松本隆)
The Amputator
iron, salt, water
1900h×600w×2300d(mm)
1996 (photo by Takashi Matsumoto)
切断器
鉄、塩、水
1925h×635w×2400d(mm)
1996年 (撮影 松本隆)
The Amputator
iron, salt, water
1925h×635w×2400d(mm)
1996 (photo by Takashi Matsumoto)